Thursday, May 21, 2009

Jumpa lawyer abah di Mahkamah

Salam,

20 Mei 2009, kes tuntutan nafkah idah mama dibuat di mahkamah rendah syariah kubang pasu. Mama sampai ke sana 10 minit sblm 2.30 ptg. 5 minit selepas mama sampai, mama nampak lawyer abah masuk ke dalam mahkamah. Mula-mula mama cuma syak saja sebab mama pernah jumpa dia cuma sekali. Lepas kerani mahkamah panggil nama mama dan abah baru lawyer abah angkat tangan beritahu yang abah tak dapat hadir. Jadi mama ambil kesempatan tu untuk jumpa dengan dia.

Mama : Dia tak datang ka?
Lawyer : Hmm.. dia tak dapat datang susah nak minta cuti. Dia kerja private..u lain la, kerja kerajaan. senang nak minta keluar.
Mama : Hmm.. masa dia tak kerja pun dia tak datang jugak. Jadi, rasanya kalau dia betul-betul nak dia mesti akan datang kan.. bukan sebab alasan kerja.
Lawyer : Takpe la.. nanti 25hb dia datang. Kita bincang sama-sama.
Mama : Yaka dia nak datang? Dia kerja kat mana sekarang?
Lawyer : Dia kerja kilang. Hmm.. tapi dia dah berhenti dah dari kilang tu.. sekarang ni dia dok cari kerja lain.
Mama : La... yaka. Habis tu camana dia nak jaga iman kalau takde kerja.
Lawyer : Takpa.. iman ok. sekarang ni pun pelajaran dia bagus. dan dia suka duduk ngan bapak dia. Lagipun, abah dia tengah minta kerja government sekarang ni. takpe la... nanti 25hb kita bincang elok-elok.

Perbincangan mama terhenti sebab tiba-tiba hakim nak masuk untuk satu perbicaraan. mama keuar dan tunggu lawyer mama kat luar. Kes mama pada hari tu ditangguh sebab abah tak hadir.

Mama minta pada lawyer mama, beri mama peluang untuk bercakap sekali lagi dengan lawyer abah. Ada sesuatu yang mama nak tunjukkan. Bila ada kesempatan, mama pergi berjumpa dengan lawyer abah sekali lagi. Kami tahan dia sebelum dia masuk dalam kereta.

Mama : Maaf encik, saya nak tunjukkan sesuatu pada encik.
Lawyer abah : Takpe la... nanti 25hb kita bincang.
Mama : Cuba encik tgk ni. (mama tunjukkan video adik is yang demam dan panggil2 abang iman)
Lawyer abah : Hmm... ok. nanti kita usahakan supaya diorng boleh jumpa.
Mama : Saya cuma nak encik faham, apa yang saya usahakan ni bukan untuk saya seorang, tapi untuk adik-adik Iman. Diorang rindu sangat dengan iman. Kalau niat saya jahat, saya akan biarkan saya iman dalam jagaan abahnya, biar dia pula yang belajar camana nak sara anak yang selama ni, setelah bertahun-tahun kawin, hanya saya seorang saja yang fikirkan wang saraan anak, makan minum yang makin mahal, duit sekolah, persiapan raya. Tapi saya ni ibu, tak sanggup tengok penyiksaan terhadap anak-anak saya.
Lawyer abah : Ya.. saya faham. Saya rasa eloklah perkara ni kita bincang sama-sama. Biar bekas suami awak ada sekali. Insyaallah saya rasa dia boleh bertolak ansur.

Selepas bincang dengan lawyer abah, mama bincang pula dengan lawyer mama. dia nasihatkan mama bersedia pada 25hb Mei ni. Minta mama tulis perkara2 yang akan mama bentang pada hakim. Perbicaraan ambil masa yang panjang, tapi insyaallah .. banyakkan berdoa, moga allah permudahkan segala-galanya.

Jadi 25hb ni, mama akan ke mahkamah tinggi sekali lagi. Insyaallah mama akan usahakan sebaik mungkin. Berani kerana benar, dan mama yakin Allah sentiasa di pihak yang benar.

No comments:

Post a Comment

 
Dear Diary Blogger Template