Tuesday, January 6, 2009

Mama rindu iman...

Salam sayang,

Hari ni, bermaksud masuk hari ke 87 mana tak dapat berjumpa dengan iman. Macamana agaknya iman sekarang? Mama harap walau dimana pun iman, Allah akan sentiasa menjaga dan melindungi iman sebaiknya. Sejak 13 Oktober 2008, hari abah melarikan iman dari jagaan mama, tak pernah sehari pun mama lupa untuk mendoakan semoga iman dapat pulang ke pangkuan mama dan adik-adik secepat mungkin. Kami sentiasa rindukan Iman.

Dah berkali-kali mama cuba untuk berjumpa dengan iman. Kali pertama, mama pergi ke rumah tokwah pada 16hb Oktober 2008 jam 12.30 tengahari. Mama tahu iman mesti ada kat sana. Abah takkan tinggalkan iman kat tempat lain selain dari rumah maknya sendiri. Tapi kehadiran mama disambut dengan kayu oleh tokwan. Mama, pakndak dan uncle Hairy dihalau dengan kayu dan maki hamun. Malah tokwan dakwa mama menceroboh ke dalam rumah tokwan. Tok pah larikan iman ke dalam billik lain. Salahkah mama nak berjumpa dengan Iman, setelah 4 hari mama iman dilarikan dari mama?

Namun mama tak putus asa. Pak Su bawa mama jumpa dengan kawannya yang tinggal di Kulim. Kebetulan kawan Pak Su kenal dengan ketua kampung kat rumah tok wan. Jadi mama minta jasa baik ketua kampung agar ikut sama ke rumah tok wan. Harapan mama dengan adanya ketua kampung, tokwan akan benarkan mama jumpa dengan Iman. Tapi, oleh sebab hari dah malam dah mama, Pak Ndak, Pak Su dan Uncle Hairy dah keletihan kerana seharian berusaha nak berjumpa dengan Iman, Ketua kampung nasihatkan kami datang semula keesokan paginya.

17hb Oktober 2008 jam 9 pagi, mama bertolak ke rumah ketua kampung dengan Pak Su dan Pak Ndak. Setelah tiba di sana, ketua kampung dan isterinya dah bersiap nak pergi ke rumah tokwan. Namun dia minta mama biar dia yang pergi dulu dan mama menyusul 5 minit kemudian. Setibanya dirumah tokwan, mama nampak tokwan sedang bercakap-cakap dengan ketua kampung diluar rumah, dan abah ada di pintu rumah. nampak sahaja kelibat mama, abah terus masuk ke dalam rumah. Mama kuatkan hati memberi salam dan bersalam dengan tokwan. Tangan mama disambut dingin malah tokwan berpaling ke arah lain.

Mama duduk di kerusi yang berdepan dengan pintu rumah. Sambil mendengar tokwan memarahi mama, mama katakan mama datang nak berjumpa dengan iman dan risau dengan keadaan iman sebab dah beberapa hari tak bersekolah. Tiba-tiba mama nampak kelibat abah yang datang memegang sebatang kayu. Dia terus datang dan...'paanggggggg' menampar muka mama. Dengan perasaan takut mama lari keluar dari kawasan rumah dan masuk ke dalam kereta. Tak perlulah mama ceritakan apa yang dikatakan oleh abah. Cukuplah segalaapa yang abah katakan, mama simpan dalam hati mama.

Pada waktu itu mama tahu, tokwan, tok dan abah takkan benarkan mama jumpa iman walau apa pun alasannya. Jadi mama cuba menggunakan peguam. Setelah berbincang dengan peguam, mama akan dapatkan hak penjagaan untuk menjaga iman, aina dan iskandar. Mama yakin, sekiranya dikira dari segi kemampuan, mama memang mampu dan lebih layak untuk menjaga iman. Jadi mama perlu bersabar menunggu tarikh perbicaraan.

22 Oktober 2008, oleh kerana perasaan rindu yang teramat sangat, mama kuatkan hati untuk menelefon tok pah dan bercakap dengan iman. Hilang perasaan rindu mama bila mendengar suara iman. Walaupun cuma sempat mendengar suara iman untuk 2 minit, itu sudah cukup menggembirakan mama. Keesokan harinya mama call lagi, namun panggilan mama tak dijawab.
Berkali-kali mama menelefon tapi tak siapa yang menjawap panggilan. Mama dapat rasakan yang mereka sengaja tak jawab telefon bila no telefon mama keluar di skrin handphone tok pah. Mama semakin risaukan iman sebab iman dah 2 minggu tak bersekolah dan tak lama lagi peperiksaan akhir akan mula.

3 November 2008 - Hari perbicaraan untuk hak penjagaan sementara iman, aina dan iskandar. Alhamdulillah, hak penjagaan sementara untuk iman, aina dan iskandar berpihak pada mama. Mama rasa amat bersyukur sebab mama akan berjumpa dengan iman tak lama lagi.

Awal pagi 17 November 2008, mama bersiap untuk mengambil iman. Mama masukkan baju 'Ben 10' kegemaran iman ke dalam beg. mama tau iman sayang sangat dengan baju tu. Mula-mula mama ke balai polis untuk buat laporan yang mama ke akan rumah tokwan dengan Pak Su untuk mengambil iman. 3 orang polis ikut mama agar tak ada kejadian buruk yang terjadi. Mama bagi salam berkali-kali. Walaupun tokwan ada kat depan tv tapi sengaja dia tak menjawab. Melalui pintu grill, mama beritahu pada tokwan yang mama dah dapat hak penjagaan iman secara sah dan minta dia benarkan mama mengambil iman. Namun yang mama terima cuma maki hamun dari tokwan. Mama merayu... sekurang-kurangnya berilah mama peluang jumpa dengan iman. Tapi tak ada belas kasihan dari tokwan terhadap mama dan mama pulang dengan hampa. Mama cuma mampu memeluk baju 'Ben 10' iman.

Balik ke rumah, aina dan iskandar terus bertanya pasal iman. " Mana abang mama? Mama kata nak ambil abang." Mama tak sampai hati nak beritahu aina dan iskandar yang iman tak dapat jumpa dengan aina dan iskandar. "Abang kena sekolah jauh. Cikgu tak bagi abang balik lagi." Itu saja yang mampu mama beritahu. Nampak kesedihan di wajah aina dan iskandar.

Iman tahu tak, setiap kali mama belikan coklat pada aina dan iskandar, depa akan simpan satu untuk iman. "Mama yang ni abang punya, mama tolong simpan tau." Betapa rindunya aina dan iskandar pada iman. Dan setiap kali iskandar bergaduh dengan aina, dia akan menangis dan kata "Adik nak pi kat abang iman." Apa lagi yang mampu mama kata pada adik melainkan mama janji yang mama akan bawa dia jumpa dengan iman.

8 Disember 2008, Hari Raya Haji. Mama pandang pada baju raya iman yang mama belikan untuk Hari Raya Puasa lepas. Adik-adik asyik bertanya sebab apa Iman tak ada untuk beraya sama-sama. Untuk sedapkan hati, mama janji ngan adik yang mama akan call Iman dan bagi adik cakap dengan Iman. Malam tu, mama call abah dan minta untuk bercakap dengan iman. Abah katakan yang abah ada kat luar, dan minta mama call semula. lepas sejam mama call balik tapi tak diangkat. mama call berkali-kali tapi tak diangkat juga. Jam 9.00 malam abah hantar sms pada mama yang iman dah tidor dan minta mama call lain kali. mama balas semula sms abah, minta abah benarkan iman cakap ngan adik-adik sebab adik rindu sangat kat iman. Tapi abah minta mama jangan ganggu abah, iman dan mama baru iman. Esoknya mama call lagi, tapi panggilan tak diangkat. Seharian mama mencuba tapi tak berjaya.

Mama tak akan putus asa untuk mencuba. Rindu mama dan adik-adik pada iman takkan hilang. Minggu ni dah mula sesi persekolahan, mama harap iman tumpukan perhatian pada pelajaran. Mama tak nak pelajaran iman terganggu. Insyaallah.. dengan izin Allah kita akan bertemu juga. Salam sayang dari mama buat Iman.

5 comments:

  1. Assalammualaikum..

    menjejak blog ni dari blog kak izawani...

    InsyaAllah.. kemenangan akan berpihak pada pihak yang benar juga :)

    ReplyDelete
  2. insyaallah.. itu lah yang membakar semangat saya untuk terus berusaha.

    ReplyDelete
  3. Hani, aku harap ang sentiasa tabah menempuh dugaan ini. Walau sebesar mana dugaan yg Allah turunkan pada kita, kita kena ingat masih ada or di luar sana yang dikenakan dugaan yang jauh lebih hebat.

    Banyak2 kan berdoa. Insya Allah, akan ada jalan yang terbaik untuk ang k. Aku akan sentiasa support and i always there if u need me. Remember that.

    ReplyDelete
  4. HANI... SEMOGA ANDA AKAN TERUS KUAT DAN TABAH MENHADAPI HIDUP INI. INSYAALLAH, SAYA AKAN TURUT DOAKAN YANG TERBAIK BUAT AWAK. MAY ALLAH BLESS U.

    ReplyDelete
  5. salam

    semoga Allah sentiasa emmudahkan jalan perjuangan Hani untuk dapatkan Iman. Amin..

    ReplyDelete

 
Dear Diary Blogger Template