Thursday, March 5, 2009

4hb Mac.... Hari yang ditunggu-tunggu

Mama baru sampai dari KL semalam lebih kurang jam 11.00 malam. Penat masih terasa. Lepas solat subuh, mama bersiap-siap ke Mahkamah. Awal-awal lagi Aina dan Adik Is dah bangun. Ye la... dah 3 hari tak jumpa mama. Mama belikan Aina dengan Adik Is baju baru. Sepasang baju tidor dan sepasang baju siang untuk aina. Untuk adik Is pulak, sepasang baju ultraman dan sepasang baju Mr Bean. Tak sabar-sabar adik Is nak pakai baju Ultraman baru dia.

Lepas melayan adik Is dan Aina, mama bersiap-siap untuk ke mahkamah. Jam 7.45 pagi mama bertolak dari rumah. Perjalanan lancar tanpa sebarang halangan. Lebih kurang 8.45 pagi mama sampai ke perkarangan Mahkamah Tinggi. Suasana lengang.. malah tak nampak bayang-bayang abah kat sana.

Mama tunggu lebih kurang 15 minit barulah lawyer mama sampai. Dia beritahu mama yang pihak abah belum kemukakan sebarang pembelaan. Hmmmm.. macamana tu? Rupa-rupanya sebelum mula perbicaraan, abah kena failkan pembelaan dulu. Baru boleh mulakan perbicaraan. Hmmm... nampak macam sengaja ja abah nak lewat-lewatkan kes.

9.15 mama masuk dan tunggu dalam mahkamah. Bayang-bayang abah tak ada juga. Akhirnya lebih kurang jam 9.45 pagi, nama mama dan abah dipanggil. Abah tak datang juga. Jadi kes ditangguhkan lagi...................

penat rasanya, mama datang dari jauh tapi abah tak nampak usaha nak selesaikan hal ni. Dulu bukan main lagi suruh mama minta hak penjagaan kat mahkamah. Bila dah dapat hak penjagaan sementara, dia taknak beri patuh juga. Nak selesaikan hak tetap pun asyik bertangguh pula. Hmmm.. entah apa lagi yang mama patut buat.

Lepas tu mama terus keluar dari mahkamah. mama tunggu lawyer mama kat luar. Lebih kurang lepas 10 minit, baru lawyer mama keluar. Dia maklumkan pada mama yang abah bukak satu kes untuk batalkan perintah hak penjagaan sementara. Antara perkara yang dia mention dalam permohonan tu :
1. Dia mampu nak sara iman - mampu kah? bila dia sendiri mengaku tak boleh nak bayar nafkah pada mama dan terpaksa menumpang rumah orang lain untuk hidup?
2. Iman dah lama dan selesa duduk ngan dia. - Kalau ikutkan lama, Iman duduk dengan mama sejak lahir sampai lah hari iman dilarikan. Sedangkan iman duduk dengan abah cuma 4 bulan ja sejak dia larikan iman. Sebelum ni pun abah bekerja kat kulim dan mama kat pejabat mama sekarang ni. Dan dia cuma datang jenguk kita 2 kali dalam sebulan.
3. Dia dah 8 tahun berkahwin dengan mama dan tahu mama tak mampu jaga iman. - Kalau betullah mama tak boleh jaga anak, kenapa iman sorang ja yang dia nak jaga sangat. Dia tak takut kah dengan nasib aina dengan iskandar? Dan sepanjang perkahwinan... sapa yang jaga anak-anak mama masa sakit kat hospital? Sapa yang uruskan hal persekolahan setiap hari dan sapa yang teman anak-anak mama buat kerja sekolah tiap-tiap malam?
4. Dia tak pernah halang mama dari berjumpa dengan iman dengan cara kekerasan. - Kalau dengan cara sambut kedatangan mama bersama-sama kayu dan penampar bukan kekerasan bagi abah, entah macamana teruk lagi kalau dia gunakan kekerasan.

Apa pun, mama ada bukti untuk semua ni. Mama harap cepat-cepat lah kes perbicaraan ni dimulakan. Dah tak sabar mama nak mempertahankan hak iman untuk bersama-sama dengan mama dan adik-adik. Walau macamana pun, mama tak tahulah sampai bila kes ini akan berjalan. Cuma mama harap, satu hari nanti iman akan baca blog mama ni dan tahu macamana tekadnya mama berusaha untuk mendapatkan iman. Tak pernah ada rasa putus asa. Tak pernah sikitpun rasa jemu. Rindu dan sayang mama dan adik-adik pada iman tak pernah kurang.

Salam sayang mama dan adik-adik untuk Iman.

3 comments:

  1. Sorry la ye sebab lambat update blog ni. Saya tahu ramai yang tertunggu-tunggu apa yang terjadi. Terima kasih atas sokongan kawan-kawan semua.

    ReplyDelete
  2. Aaaa..InsyaAllah...Yang penting usaha..yakin dan tawakal

    ReplyDelete

 
Dear Diary Blogger Template