Thursday, May 7, 2009

4hb Mei... di mahkamah tinggi syariah

4hb Mei 2009.. mama ke mahkamah dengan harapan yang amat tinggi. Semalaman mama tak dapat tidur. Puas mama pusing ke kiri dan ke kanan tapi mata mama tak dapat lelap. mama bangun dan isikan malam dengan solat dan bacaan al-quran. hanya itu yang mampu buat mama tenang. Mama doakan agar abah sudi berbincang dan berunding secara baik dengan mama. Mama dah setuju untuk serahkan hak penjagaan iman dengan syarat abah perlu beri hak untuk mama dan adik-adik berjumpa dengan iman. Kalau itu yang abah nak, biarlah dia galas tanggungjawab untuk besarkan iman tapi sambung semula ikatan kekeluargaan antara iman dengan mama dan adik-adik. Mama dah tak sanggup tengok adik Is rindukan Iman. Mama nak, tiap2 kali cuti sekolah iman dapat bersama dengan mama dan adik-adik. Kita boleh bercuti sama-sama macam dulu. Mama yakin abah akan bersetuju sebab memang itu yang dia nak... "Hak Jagaan Iman".

Sampai ke mahkamah lebih kurang jam 8.30 pagi. Tak nampak bayang abah pun. Lawyer mama pun belum sampai lagi. Lebih kurang jam 9.00 pagi hakim masuk ke ruang mahkamah. Bila nama mama dipanggil, abah masih belum sampai. Mahkamah ulang panggil nama abah berkali-kali tapi abah tak juga muncul. Jadi kes ditangguhkan pada 25 Mei 2009.

Mama tak faham, kenapa abah tak datang? Mama bincang dengan lawyer mama, katanya abah dah maklum yang mama nak beri hak penjagaan dengan syarat-syarat tertentu dan lawyer abah pun kata yang abah memang dah setuju nak hadir ke mahkamah. Tapi sebab apa dia tiba-tiba tak hadir pula dan tak nak selesaikan hal ni? Logiknya, kalau memang niat abah lawan di mahkamah sebab nak dapatkan hak jagaan iman, dia akan datang sebab mama nak beri apa yang dia nak dan selesaikan dengan cara yang baik. Mungkin sebenarnya, bukan hak jagaan iman yang dia nak.... samada dia sengaja nak pisahkan mama dengan iman atau sengaja nak sakitkan hati mama? hanya tuhan saja yang tahu.

Balik dari mahkamah hati mama tak tenteram. Macam-macam perkara bermain dalam fikiran mama. Marah, geram, putus asa semunya ada. Sungguh mama tak faham dengan apa yang abah buat. Dia sanggup nak terus-terusan bermusuhan sedangkan Allah dah beritahu yang dendam itu satu penyakit hati. Pemikirannya tak setaraf dengan umurnya yang dah menginjak 30 tahun.

Alhamdulillah, banyak kata-kata semangat yang mama terima dari ahli keluarga dan kawan-kawan. 2 hari mama ambil masa untuk tenangkan hati dan berfikir secara rasional. Ada hikmahnya apa yang terjadi, mungkin Allah tak redha mama mengalah dan mahu mama teruskan usaha mendapatkan Iman. Insyaallah, mama akan terus berusaha dapatkan Iman. Mama takkan hentikan perjuangan yang telah mama mulakan.

"Wangian gaharu takkan timbul tanpa adanya api"

1 comment:

  1. semoga Allah permudahkan apa jua yang hani usahakan.

    ReplyDelete

 
Dear Diary Blogger Template