Sunday, May 24, 2009

Ke mahkamah lagi...

Salam sayang buat iman,

Pagi tadi mama ke mahkamah tinggi syariah untuk kes hak penjagaan iman dan adik-adik. Semalaman mama berdoa agar segalanya dipermudahkan oleh Allah dan moga dibukakan pintu kebenaran, ditegakkan keadilan. Jadi hari ni mama ke mahkamah dengan keyakinan, Allah akan sentiasa bersama-sama dengan orang yang benar. Lawyer mama minta mama bawa sesiapa dari family mama yang abah hormat, tapi otak mama buntu nak fikir sapa ang mama nak ajak. Lagipun mama taknak menyusahkan sapa-sapa dalam masalah mama ni. Jadi, lawyer mama minta mama bawa aina dan iskandar ke mahkamah, mungkin hati abah lembut kalau nampak diorang.

Pagi tadi mama bertolak ke mahkamah dengan tok dan adik Is. Aina ke sekolah jadi tak dapat la nak ikut. Sampai ja kat mahkamah.. mama nampak kelibat lawyer mama. Kami sembang-sembang jap kat perkarangan mahkamah. Tiba-tiba nampak kereta wira hijau lalu sebelah mama, dan mama nampak abah tengah drive kereta tu. Alhamdulillah... kali ni abah datang. Untuk ke mahkamah kali ni, mama dah study betul-betul. Mama ke library dan pinjam beberapa buku undang-undang islam dan hak penjagaan anak. Mama yakin, ilmu adalah satu senjata yang perlu mama ada.

Mama tanya adik Is.. kalau jumpa abah adik nak kata apa kat abah? "Adik nak kata kat abah.. tak baik amik abang iman, dosa.... nanti masuk api neraka." Tergelak mama dan tok dengar adik is kata camtu... ingatkan dia nak minta abah bagi balik iman. Adik Is tercari-cari mana abah. Mama bagitau dia nanti bila mama nampak abah mama bagitau. Abah muncul dengan kemeja putih dan bersongkok. "Adik Is... tu abah dah mai." Adik Is tercari-cari lagi walaupun abah ada selang bemeter ja dari mama, adik is tak nampak. "Tu adik Is, yang pakai baju putih tu, yg pakai spec tu." Adik Is tetap tak nampak. Hairan mama.. dekat cam tu takkan tak nampak.

Mama bawa adik is dan tok masuk dalam mahkamah. Abah pun masuk sama. kali ni mama berdiri berdepan dengan abah. Abah tak tengok muka mama atau adik is langsung. Mama tanya adik Is, nampak abah tak? Adik Is cuma geleng kepala... "Laa.... tadi kan abah berdiri depan adik, takkan adik tak nampak." Adik is kata "tak nampak pon" Astaghfirullahal azim... adik Is dah tak kenal abah dia sendiri... ye la... dah lebih setahun, tak pernah abah dia nak menjenguk.

Tiba-tiba, lawyer mama panggil mama keluar. Mama dengan lawyer mama, abah dengan lawyer abah... kami pergi ke satu sudut di perkarangan mahkamah untuk berbincang.
Lawyer abah : Ok, sekarang ni kita berbincang elok-elok. Kalau boleh, saya tak mau diungkit-ungkit perkara yang lepas. Kita bincang pasal perkara akan datang. Kalau boleh, saya nak awak berdua sama-sama ambil perkara positif, bincang elok-elok, bertolak ansur.

Mama dan abah cuma mengangguk.

Lawyer abah : Sekarang ni, saya nak tanya camana kita boleh selesaikan perkara ni secara baik? Setuju tak kalau iman serahkan pada bekas suami dan 2 orang anak lagi awak yang jaga. Masing-masing ada hak lawatan. Boleh tak macam tu?

Mama : Tuan haji, saya ni, kalau fikirkan senang memang saya bagi ja anak kat bekas suami. Tapi saya ni fikirkan kepentingan anak. Anak-anak saya tertekan sebab dipisahkan dengan abang diorang.

Lawyer abah : Kita boleh bagi peluang untuk berjumpa. Kalau ikutkan cara ni, awak dapat lebih daripada bekas suami sebab awak dapat 2 anak. Dia cuma dapat sorang ja.

Mama : Tuan haji, anak-anak saya ni bukannya kek untuk dibahagi-bahagi. Bukannya barang yang boleh dibahagi sama adil macam tu. Diorang ni budak-budak. Kita kena dahulukan kepentingan diorang daripada kepentingan orang lain. Macam ni lah tuan haji, biar saya yang jaga ketiga-tiga. Abah diorang boleh melawat bila-bila masa. Masa cuti sekolah, dia boleh ambil diorang tinggal dengan dia. Dia kena ambil tiga-tiga sekali. Dulu, masa semua ada dengan saya pun saya bagi dia ambil anak. Tapi dia cuma ambil iman saja, adik-adik dia taknak ambil. Lepas tu bila iman balik rumah, cerita abah bawak makan kfc, tengok wayang, beli mainan... adik-adik dia rasa camana? hari-hari tanya dengan saya kenapa abah dia tak datang ambil. Dia kena adil dengan semua anak-anak dia.

Lawyer abah : Camana? Boleh tak kalau beri semua pada bekas isteri?

Abah : Tak boleh.. saya tak bagi. Kalau dia nak semua duduk sekali, biar saya yang jaga tiga-tiga.

Lawyer abah : Awak tak boleh ambil tiga-tiga, kalau guna kekerasan memang boleh ambil. Tapi awak tak mampu nak jaga tiga-tiga, jangan ikut hati.

Abah cuma diam sambil mendengus dengan kuat. Dia dah mula naik angin.

Lawyer abah : Anak awak dah 8 tahun, sekarang dia dah dikira mumayyis dan boleh buat keputusan sendiri. Mungkin dia tak memihak pada awak.

Mama : Tuan haji, mengikut enakmen undang-undang, umur mumayyis bagi kanak-kanak lelaki boleh dinaikkan dari umur 7 tahun kepada 9 tahun.

Lawyer abah : Hmm.. ye la. Tapi awak pun mungkin akan berkahwin lagi. takkan awak tak nak kahwin sampai bila-bila.

Mama : Jodoh ditangan tuhan, mana tuan haji tahu apa yang akan jadi. Mungkin saya akan kahwin, mungkin jugak saya tak akan kahwin. Apa yang saya buat sekarang ni, adalah untuk kepentingan anak-anak saya. Bekas suami saya pun dah kahwin, mesti dia sibuk dengan isteri barunya kan.

Lawyer abah : Macamni lah... apa kata kalau semua anak-anak bagi kat kamu. Tapi kamu tak boleh mintak nafkah anak kat bekas suami. Semua kamu yang tanggung. Tapi.. kamu kena bagi hak akses anak pada bekas suami.

Mama : Tuan haji, hak hadhanah dengan ibu, hak memberi nafkah hadhanah adalah pada bapa. Ini undang-undang Allah, takkan tuan haji nak menafikan undang-undang yang Allah dah buat ni.

Lawyer abah : Saya tau undang-undang. Tak payah awak nak cerita kat saya.

Mama : Maaf, saya cuma ingatkan.

Abah : Saya tahu anak saya, dia tak mau kat mak dia. Dia trauma dengan mak dia, sampai orang sebut nama pun dia dah takut.

Lawyer mama : Trauma camana? Cuba cerita sikit

Abah : Pasal kejadian hitam dulu la. Masa mak dia mai nak culik dia dari saya. Mai macam pencuri. Lompat pagar, terpa masuk dalam rumah, pastu dia runtuhkan pagar rumah saya.

Mama : Saya tak tengok langsung muka anak saya, macama dia boleh trauma?

Abah : Dia tengok kereta merah pun dah takut, kalau orang sebut mama pun dada dia dah berdebar-debar. Kaki dia jadi ketar.

Mama : Pada hari tu, saya tak jumpa langsung dengan anak saya, macamana awak boleh kata dia trauma dengans saya? Melainkan ada orang yang cuba memburuk-burukkan saya pada anak saya. Buat cerita agar anak saya takut dengan saya.

Mama cuba terangkan keadaan masa tu tapi abah mula naikkan suara dan potong percakapan mama.

Mama : Tuan, saya minta izin nak bercakap.

Lawyer abah : memang kamu tengah bercakap pun.

Abah palingkan muka dia ke tempat lain.

Mama : Pada hari tu, dah 4 hari anak saya dilarikan dari jagaan saya. Saya ke rumah bapa mertua dengan adik dan sepupu saya. Sampai depan rumah, kami nampak adik dia kat luar rumah. Adik saya bersalam dengan adik dia dan minta untuk jumpa iman. Adik dia kata dia taknak masuk campur dan terus pergi. Kami bagi salam 5 kali tuan haji. Tak ada sapa yang jawab. Saya pernah tinggal kat rumah tu lama. Jadi saya tau, kalau dok dalam rumah memang tak dengar orang bagi salam dari luar pagar. Jadi saya minta adik saya masuk dalam pagar dan beri salam.
Abah : masuk camana?

Mama : Pagar tu berkunci, jadi saya suruh adik saya lompat masuk.

Abah : tengok tu.. memang dasar pencuri.

Mama : Tuan haji, saya datang dari jauh nak jumpa anak saya. Lepas adik saya masuk, dia beri salam. Bapa mertua saya jenguk di pintu dan adik saya bersalam dengan bapa mertua saya. Bila anak saya nampak pakndak dia, terus dia datang dan peluk. Jadi adik saya pun dukung dia. Masa tu bapa dia datang rebut, mak dia pun datang rebut. 2 orang rebut iman dari adik saya. Mak dia rebut iman dan bawa masuk dalam bilik dan kunci. bapa mentua saya ambil kayu dan halau adik saya keluar. Jadi.... macamana anak saya boleh trauma dengan saya?

Abah : Habis tu... yang awak runtuhkan pagar rumah saya tu? Perangai camana tu?

Mama : Maaf ya, saya tak runtuhkan pagar rumah awak.

Abah : Kalau bukan awak sapa?

Mama : Mana saya tau. Kalau saya runtuhkan, buat apa saya tunggu luar pagar. Mestila saya masuk. Mustahil saya tak masuk kalau pagar tu dah runtuh.

Lawyer abah : Ok lah... kita masuk dulu.

Kami semua masuk dalam mahkamah. Kes-kes lain sedang berjalan dan lawyer mama panggil mama untuk bincang semula.

Lawyer abah : Ok.. sekarang ni kita akan setkan masa untuk perjumpaan. Camana?

Mama : OK. saya setuju. Saya nak adil, ttempat biarlah jarak yang sama jauh antara rumah dia dan rumah saya.

Lawyer mama : Kat sungai petani boleh? Hari jumaat ni..

Mama : Saya ok ja.

Abah : tak boleh, saya kerja hari jumaat. Cuma cuti hari rabu ja.

Lawyer abah : hari rabu boleh? masa cuti sekolah?

Mama : Ok, hari rabu, 3 jun saya akan ambil cuti.

Lawyer mama : Ok, nanti depan hakim kita akan beritahu dah dapat persetujuan untuk adakan perjumpaan. Di sungai petani, 3 jun jam 10 pagi.

Mama tersenyum puas. Lega bila mama dah boleh jelaskan banyak perkara. Jelaskan fitnah yang telah abah lempar pada mama. Dan gembira sebab akhirnya mama boleh jumpa dengan iman. Insyaallah, 3 Jun nanti, mama, tok, adik is dan aina akan tunggu iman kat sungai petani. Tok ada tanya pada mama, kalau abah tak datang nanti camana?

"Serah saja pada Allah, kita dah usaha setakat yang terdaya. Kita cuma boleh berusaha dan bertawakal. Tapi janganlah mengharap sangat, sebab kalau terlalu mengharap, kita mungkin akan terlalu kecewa."

Sebelum balik, mama sempat sembang dengan lawyer mama dan pembantunya. Dia hairan, abah langsung tak tengok adik is. Bukan kata nak datang peluk cium, tengok pun tidak. Bagi mama, keihkhlasan nak jaga anak terletak pada hati. Tak payah nak cerita panjang lebar kat orang, perbuatan akan menceritakan segalanya.

1 comment:

  1. emm..pelik betul yer.
    xde rasa rindu ke kat anak yg lain?
    semoga keadilan memihak pd awak

    ReplyDelete

 
Dear Diary Blogger Template