Sunday, August 23, 2009

Aina dan Adik Is... bersama-sama Iman

Hari ni mama ada interview kenaikan pangkat. Hmmm.. tak tau la ada rezeki ke tidak. Saja mama nak coretkan apa yang terjadi sepanjang minggu baru-baru ni. Oleh sebab mama taknak hampakan perasaan aina dan adik Is yang berbunga-bunga nak bersama-sama dengan iman, pada hari Jumaat lepas mama bawak diorang pergi ke Kulim, rumah Tok Pah. Sampai ja kat sana tok pah dan tok wan nampak ceria bila nampak aina dan adik Is.

Mama tanyakan pasal Iman, katanya Iman dan abah baaru ja balik rumah. Abah pesan kalau nak jumpa dengan Iman kena telefon dia dulu. Jadi mama pun call 2-3 kali, tapi tak berangkat. Mama pun bagitau kat tokpah yang mama nak tinggalkan aina dan iskandar kat sana. Bagi diorang peluang bersama-sama dengan Iman dan Abah. Lagipun, bila lagi nak berkenalan dengan "ibu baru". Harap-harap, abah seronok dapat bersama-sama dengan anak-anaknya musim cuti sekolah kali ni. Tak apa lah biar mama beralah, kalau abah taknak mulakan dulu biar mama yang mulakan. Semua ni kan untuk kepentingan anak-anak.

Hari pertama, mama call aina dan adik Is, diorang memang seronok dapat berjumpa dengan Iman. Suka mama dengar suara ceria aina bercerita macamana dia main-main dengan Iman. Malam pertama, aina dan adik Is tidur di rumah abah, adik Is kencing tilam... harap abah sabar melayan kerenah anak-anak, biasalah kes kencing tilam tu.

Hari kedua.. iman, aina dan adik is tidur kat rumah tok pah. Katanya abah kerja malam, terpaksalah tok pah dan tok wan yang mengasuh. Nasib baik la ada tok pah dan tok wan, kalau tak macamana la nasib anak-anak mama bila terpaksa dok dengan "ibu baru" sendirian. Malam tu mama sembang dengan aina, suara aina dah tak ceria lagi. Mama bagitau tok pah, yang mama akan mula kerja, kalau aina dan adik is nak balik, minta hantar ke rumah mamatok kat penang.

Hari ketiga... mama call tokpah, dengar suara aina, adik is dan iman bergaduh. Iman kata mama jahat, adik is dan aina kata mama baik..... Laa.... camana leh jadi macam ni. Aina dan adik is bagitau yang iman cakap macam-macam perkara buruk pasal mama. Tapi mama kenal anak mama, anak mama bukan jenis memberontak. Iman anak yang baik dan selalu ikut apa yang mama dan abah cakap. Mama yakin masa akan ubah segala-galanya.

Hari keempat (hari ni).. mama call abah berkali-kali. Tapi tak ada jawapan...

1 comment:

  1. baguslah ..beralah x semestinya kalah.nak gelak pun ada bila hani citer Is kencing tilam.
    agak2 camner reaksi ex dan wife baru dia.spt kata hani,biasalah kanak2 kencing tilam.mesti hani rindukan anak2..

    ReplyDelete

 
Dear Diary Blogger Template