Wednesday, August 19, 2009

Bara yang masih menyala......

Salam sayang buat iman,

Harap iman sentiasa sihat dan gembira hendaknya. Mama dan adik-adik sentiasa rindukan iman setiap masa. Sebenarnya, mama terima satu email yang nama pengirim adalah nama penuh Iman. Dalam email tu disertakan gambar Iman dan satu video masa hari sukan Iman. Penuh dengan tandatanya... jadi mama minta pengirim email beritahu identiti dia.

Mengejutkan... email tu datang daripada abah. Walaupun email mama dibalas dengan jawapan yang agak keras dan kata-kata menyindir, mama tetap balas email tu dengan sertakan alamat gambar-gambar family yang mama dah loadkan dalam web. Niat mama cuma satu, supaya semua persengketaan diselesaikan dan tak ada buruk sangka daripada sesiapa. Mama juga minta abah jangan hampakan perasaan aina dan iskandar yang terlalu mengharap untuk berjumpa dengan Iman pada cuti sekolah yang akan datang ni.

Ini email balasan yang mama terima :

"Saya dh tgk pic ank2 dlm web tu..thanks...sy akn tnjk kt iman(aaawok)!
Pasal ank2.... saya nk bnde ni selesai dulu b4 awk nak bw diorg g bercuti ke ape ke..
Sementare nk tggu bnde ni selesai...sy izin awk,aina & iskandar dtg jenguk iman kt sini..lgpun sy rse awk dh xde ape2 mslh dgn parents sy slps awk dtg ari tu...its good.. Tp klu boleh inform awl..Jgn dtg mcm ari tu...xinform awl,nsb baik kiteorg ade dkt2 area kulim jek....Anyway...sy hrp awk dpt trime keputusan sy.....ini hanye utk kebaikkan kita bersame...."


Satu perkara yang jelas mama dapat dari email ni ialah, abah tak akan hantar iman unutk bermalam bersama mama dan adik-adik masa cuti sekolah ni. Kami cuma boleh jenguk iman saja. Tak sampai hati mama nak terangkan pada adik-adik pasal hal ni. Iman tau tak, diorang dah siapkan tempat tidur untuk iman. Semalam, aina menangis-nangis tanya sebab apa iman tak datang-datang lagi. Katanya dia dah tunggu lama sangat. Tindakan yang abah buat ni bukan menyiksa mama, tapi menyiksa aina dan iskandar yang tak paham apa-apa.

Yang menghairankan mama, masa kat mahkamah hari tu, lawyer abah kata abah yang beria-ia nak selesaikan perkara ni. Abah yang cadang supaya hari cuti sekolah dibahagi sama rata. Abah yang cadang hari raya disambut bergilir-gilir. Jadi, apa penyelesaian yang abah tunggu? Lawyer mama dah hantar surat cadangan untuk pembahagian ni sejak minggu lepas lagi tapi nampaknya tak ada jawapan. Ikhlaskah abah dalam buat keputusan? Walau apapun keputusan yang abah buat, mama dah boleh terima dengan redha. Mama yakin tuhan maha adil. Setiap penganiayaan yang dibuat oleh makhluknya akan diberi balasan yang setimpal. Bila ingatkan tuhan hati mama jadi sejuk.... tapi macamana dengan adik Is? macamana dengan Aina? Bolehkah diorang faham tentang semua ni?

Ikhlaskah abah bila berkata "INI HANYA UNTUK KEBAIKAN KITA BERSAMA"????

2 comments:

  1. mgkin dia x niat nak buat mcm tu cuma terlupa je.silap ayat kot.maaf,saya bukan sblhkan ex awak.tp awak cubalah kontek utk konfemkan balik sblm cuti sekolah ni..
    insya Allah..bara tu akan sejuk nanti yer

    ReplyDelete
  2. Its ok irfa, memang sebenarnya hani pun banyak kali cuba pujuk hati mengatakan dia tak ada niat sebaliknya. Tapi hari ni hani dah dapat keputusan, dia tak benarkan iman bermalam bersama hani dan adik-adiknya sampai segala kes di mahkamah selesai. Kes di mahkamah tau je la... berbulan-bulan untuk diselesaikan. Mungkin bagi dia berbulan-bulan tu tak lama, sebab dia sendiri tak kisah pun nak jumpa aina dan iskandar atau tak. Tapi bagi hani, aina dan iskandar, kami selalu tunggu untuk bersama-sama dengan iman.

    ReplyDelete

 
Dear Diary Blogger Template