Wednesday, February 25, 2009

Jom Layan Upin & Ipin

Dah lama mama janji nak bawak aina dan adik is tengok wayang upin & ipin. Semalam baru dapat kesempatan. Tiap-tiap kali balik sekolah aina akan tanya... "Mama, bila kita nak g tgk upin & ipin." Kat sekolah dia, semua budak-budak dok bercerita pasal Upin Ipin. jadi, balik dari mahkamah, terus mama pergi beli tiket.... ye la dah dekat kan. Lepas beli tiket terus mama call tok suruh semua org standby siap-siap. Mama drive balik rumah, tukar baju then teruss..... kami keluar. Terlompat-lompat aina dengan adik is dalam kereta. tak sabar nak g tgk wayang. Sampai kat Mall, aina & adik Is tak sabar-sabar dah nak masuk. Kami sampai awal 15 minit jadi masa masuk tu panggung cerah lagi. Kiranya.. aina dengan adik Is memang excited sangat-sangat. "Bila nak start ni mama? Lambat la..." aina asyik mengomel. "Mama... kita nak tenok upin ipin te?..." ngomel adik Is lak dalam bahasa pelat dia.

Tiba-tiba bilik jadi gelap. Dan wayang pun dipasang. "Laa... sapa tutup lampu ni? Buka la balik." Ishhh.. aina ni buat malu company ja. Dah la suara dia kuat. satu wayang dengar. Mama bagitau dia, dalam wayang memang kena tutup lampu.... Baru dia paham. So the story began.. Iman nak tau ka apa ceritanya???? OK la, mama story ok.. :)

Kisah upin ipin ni, pasal kes hantu durian kat satu kampung yang penuh dengan dusun durian. Kononnya durian kat kampung tu selalu kena makan dengan binatang/benda yang pelik. Tapak kaki dia kecik ja dengan 3 jari yang panjang-panjang. Jadi orang kampung percaya ada hantu durian kat situ.

Badrol ajak Lim balik kampung dia kat situ... tokwan dia ada dusun durian. Sampai kat kampung tu depa tanya jalan nak pi rumah tok wan dia.... nama tok dalang. Upin Ipin la yang bawak diorang pi sana.. Sampai kat rumah tok dalang, depa bawak motor tok dalang pi racing dalam kampung.... Masa tengah dok syok racing.. tiba-tiba nak terlanggar rajoo dengan lembu dia.

Rajoo ni pandai cakap dengan lembu dia. Lembu dia pun paham apa dia cakap. Dia kata.. dia paham semua apa yg binatang cakap. Kononnya la... OK sambung cerita balik. Rajoo marah sangat sebab dia terjatuh dalam sungai bila nak bertembung dengan motor Lim. Jadi dia mintak gantirugi radio dia yang rosak bila masuk dalam sungai... Oleh sebab tak tahan dengar Rajoo nangis, diorang janji nak bagi dia pinjam radio Lim esok pagi.

Rupa-rupanya pukul 4 pagi si Rajoo dah standby depan rumah tok dalang. Tok Dalang minta rajoo bawak diorang pergi dusun durian. Dengan suka hati dia ajak Badrol dengan Lim naik keta lembu dia... haa.. lupa mama nak bagitau lembu dia nama sapi. Hehehhehe.. cam minyak sapi lak. On the way.. Upin Ipin tahan diorang... roadblock la kononnya... Diorang scan abis si sapi tu kot-kot bawak bahan merbahaya... :) Bila Upin Ipin tau diorang nak pi dusun.. terus ja Upin Ipin melompat naik atas keta lembu tu.
Sampai kat sana... si Lim yang tak pernah tengok dusun durian terpegun dengan penuhnya buah-buah durian atas pokok.. Apa lagi.. dia pun mula nak panjat pokok, konon nak petik buah durian la.. Buat malu ja.... kena gelak dengan Upin Ipin. Lama diorang tunggu buah durian.. tak jatuh-jatuh.

Tiba-tiba Upin Ipin nampak ada satu binatang ganjil....

Ha... kalau nak tau binatang apa, kena tunggu mama sambung esok. Sekarang ni dah tengah malam, mama nak sambung buat assignment.. hehehehhe... jangan marah aaa. Esok pagi mama nak kena hantar ni.. dah tu ada exam pulak tu ..

OK sayang... belajar rajin-rajin. Mama tau anak mama memang pandai. Kawan mama I kata sekarang ni tengah musim exam. Mama doakan kejayaan Iman. Bila iman balik nanti mama bawak iman, aina ngan adik Is tgk wayang.. ok? Cayang bucuk mama.. Rindu sangat nak peluk Iman.... Salam sayang dari mama mmuaaaaaaaaaaaa.

2 comments:

  1. mama baca buku..nanti bawak kami lah gi tengok

    ReplyDelete
  2. Boleh je... lagi ramai lagi seronok kan.. :)

    ReplyDelete

 
Dear Diary Blogger Template