Thursday, April 30, 2009

Dilema... apa cara terbaik nak dapatkan iman?

Salam iman,

Hari ni pepagi lagi mama dah pergi ke alor setar sebab nak jumpa dengan lawyer mama. Semalam dia call, katanya nak kena failkan penolakan permohonan abah untuk batalkan hak penjagaan sementara yang mama dah dapat. Mama baca afidavit tu... minta pihak abah teruskan aja proceed untuk hak penjagaan tetap. Dalam kepala mama, macam-macam yang difikirkan tentang procedure mahkamah ni. Laku ke perintah mahkamah? Sekarang ni pun, walau mama dah dapat perintah masih tak leh ambil iman dan tak ada mana-mana pihak yang boleh buat apa-apa bila abah langgar perintah mahkamah. Habis tu.. kalau tak nak bergantung pada mahkamah, nak buat camana lagi??

Lepas ke mahkamah untuk baca afidavit.. mama ke pejabat lawyer. Lama mama tak sembang panjang dengan dia. mama tunjukkan pada lawyer video adik is yang sedang rindukan iman. jadi kami sedang atur strategi macamana nak dapatkan semula iman. Katanya, kalau mama boleh pergi ambil iman dan larikan iman memang dah tak salah. Memang dah hak mama pun. tapi camana mama nak buat? Nak ambil kat sekolah, cikgu iman tak nak beri kerjasama. Nak ambil kat rumah... lagi la tak mungkin bila ada abah, tokwan, pak ngah ngan pak cik. sedangkan mama???? sorang ja.... tak ada bapak, tak ada abang. Kalau bawak paksu ngan pakndak pun, diorang langsung tak respect, diorang kata macam2 lagi kat kami bertiga supaya kami marah dan mengamuk. kalau dapatpun, diorang akan terus cuba larikan iman lagi. pi balik pi balik... apa nak jadi dengan iman? pelajaran iman, emosi iman? mama tak sanggup bila fikir semua tu.

Cadangan ke-2, tunggu sampai dapat hak penjagaan tetap. Tapi bila??? Dalam anggaran lawyer mama, paling cepat pun sampai ujung tahun ni. Tu pun kalau pihak abah bagi kerjasama, hadir dalam tiap-tiap perbicaraan dan hantar dokumen yang lengkap. Jadi.. kalau nak ikut dengan perangai yang diorang tunjuk sekarang ni rasanya mungkin lebih dari setahun untuk selesaikan kes ni. Itu pun.. kalau dapat perintah mahkamah, camana nak pergi ambil??? bawak polis? tentera? bolehh jamin dapat ke? kalau tak dapat jugak kena ulang pergi mahkamah lagi... dan minta perintah menghina mahkamah... mungkin habis berbulan-bulan lagi, mungkin bertahun. Betapa rapuhnya undang-undang syariah, sampai tak ada sapa yang respect atau iktiraf suatu perintah yang dikeluarkan.

Ada satu lagi pilihan, berlembut dengan abah. Biar abah yang dapat hak penjagaan iman dengan syarat dia benarkan mama pergi melawat iman, bawak iman jalan-jalan dan masa cuti sekolah iman boleh datang tido kat rumah mama. Sekurang-kurangnya iman boleh jumpa dengan mama dan adik-adik. Tapi ada satu syarat yang mama minta tambah, kalau nanti bila iman dah boleh buat keputusan senditi, iman rasa iman nak duduk ngan mama, diorang kena bagi. Mungkin masa tu abah pun dah ada anak baru 2-3 orang. Mungkin masa tu dia pun dah tak kisah sebab banyak benda lain yang dia nak tanggung. sapa yang tahu apa akan jadi masa tu.. lagi 2-3 tahun. tok pah masih kuat lagi kah nak jaga iman? nak kah mak tiri iman jaga iman masa tu? Yang penting, mama sentiasa tunggu kepulangan iman.

Jadi.. mana satu yang patut mama pilih? Apa pun keputusan yang nak dibuat, yang penting bagi mama adalah kebajikan dan kebahagiaan hidup iman. Mama harap abah pun akan fikir macam tu. Jangan ikutkan kata hati, tapi fikir apa yang terbaik untuk anak-anak. Betulkan iman lebih baik dalam jagaan dia dari jagaan mama? Selesakan hidup iman bila terpaksa tinggal dengan 10 orang lain dalam 1 rumah? Selalunya, dulu kalau kita baik rumah tokpah, kita kena tidur atas toto ja sebab tak cukup katil. Sekarang ni, iman masih kena tidur macam tu kah? Tapi apa pun alasannya, tak mungkin dia akan mengaku kelemahan yang ada. Yang digembar-gemburkan hanyalah keburukan mama yang makin banyak ditokok tambah cerita.

Iman... mama yakin apa pun yang terjadi akan ada hikmahnya. dan mama yakin kita akan bersama juga nanti. hanya masa yang akan menentukan. 4hb Mei ni mama akan ke mahkamah lagi. mama kena buat keputusan sebelum 4hb mei ni.... moga allah beri mama petunjuk dan mama redha dengan apa yang terjadi.

kata dr fadzillah kamsah, bila ada musibah ucaplah 3 doa
1. Inna lillah hi wa inna ilaihi roji'un.
2. Ya Allah, aku redha dengan dugaan yang telah engkau berikan
3. Ya Allah, Kau kurniakanlah kepadaku perkara yang lebih baik.
Insyaallah, doa akan dimakbulkan....

amin-amin ya robbal a'lamin...

No comments:

Post a Comment

 
Dear Diary Blogger Template