Wednesday, February 25, 2009

Sepetang di mahkamah rendah syariah....

25 Februari 2009 :
2.15 petang - Mama tiba di hadapan mahkamah rendah syariah. Suasana sekitar mahkamah sunyi cuma ada 2 orang lelaki menunggu di luar kawasan mahkamah. Mama tercari-cari wajah-wajah yang mama kenal. Tak nampak pun bayang abah atau lawyer mama. Mama tunggu dalam kereta sambil berzikir minta pertolongan dan perlindungan dari Allah.

2.30 petang - Mama bergerak ke dalam mahkamah. Cuma ada sepasang pasangan yang menunggu dalam dewan mahkamah. Sorang duduk timur sorang duduk barat. Hmmm.. entah kes apa la agaknya. Kedua-duanya kelihatan masih amat muda mungkin pertengahan 20-an. Mama masuk dan duduk di barisan kedua dewan. Sambil menunggu mama sms pada lawyer mama... takut dia lupa pulak yang kes mama akan dibentang pada hari ni. Di maklumkan yang dia dalam perjalanan. Hmmm.. lega hati mama.

Tiba-tiba pintu dewan terbuka dan nampak wajah abah dimuka pintu. Berkemeja merah hari, seluar slack dan bersongkok. Meremang bulu roma mama bila nampak dia. Hati berdebar-debar. Dada jadi penuh dan tangan mama terasa sejuk. Hmmm... sebab apa la sampai macam ni. Mama teruskan berzikir dan baca doa-doa untuk pelindung diri. Abah masuk dan duduk di barisan belakang dewan. Lepas beberapa minit perasaan mama tenang semula. Fikiran pun dah stabil. Alhamdulillah....

Lepas beberapa minit lawyer mama sampai. Dia tersenyum tengok mama. "Dia tak mai ka?" Mama berpaling ke belakang dan bila lawyer mama nampak abah dia tersenyum. "Haa... baguslah dia dok ada." Lawyer mama masuk dan duduk di bahagian hadapan dewan, barisan untuk lawyer-lawyer.

Jarum jam terus berdetik, seorang demi seorang dipanggil oleh hakim untuk masuk ke bilik hakim. Dua orang wanita separuh umur masuk ke dalam dewan dan duduk di sebelah mama. Dia cuma tersenyum.. "Adik ada pen?" sapa wanita tu. "Ada." jawab mama pendek dan mama berikan pada dia pen yang ada di tangan mama. "Adik ada kes apa hari ni?" Tanya wanita tu dengan ramah. "Nafkah Eddah. Akak ada kes apa?"

"Akak nak sahkan cerai. Laki akak ada kat belakang tu... Dia ada hantar sms kata dia ceraikan akak." Hmmm... mama pandang lelaku tu. Nampak dah berumur, mungkin hanpir 50-an. "Akak ada anak?" Tanya mama untuk kepastian. "Ada. 5 orang. Semua akak tinggal dengan dia. gatal sangat nak kawin lain. Biar dia jaga semua anak. Padan muka dia. Nanti senang-senang akak pi la tengok. Dah tua-tua pun gatai lagi. Tak sedar diri tu dah bercucu. 26 tahun kami kawin, tak sangka dia sanggup buat macam ni."

Hmmm... macam-macam perangai lelaki zaman sekarang ni. Terdetik di hati mama, sanggupkan mama buat macamana wanita tu buat? Tinggalkan semua anak dengan bekas suami dan biar dia dengan bini barunya yang bersusah payah jaga anak. Biar diorang tahu susah payah nak membesarkan anak. Tapi mama tak sampai hati. Iman, aina dan iskandar jantung hati mama. Biarlah mama susah tapi takkan berpisah dengan anak-anak mama. Mama tak boleh hidup tanpa anak-anak mama.

Kalau ikutkan perasaan marah, mama tinggalkan saja Iman, Aina dan Iskandar kat rumah tokwan. Nak jaga sangat.... ambil semua sekali. Tapi mama tahu, yang nak kena jaga anak-anak mama ialah tok pah yang dah sakit dan mungkin isteri baru abah. Macamana kalau nanti isteri baru abah tertekan sebab kena layan kerenah anak-anak mama? Yang akan terima akibatnya... Iman, Aina dan Iskandar. Bukannya abah atau tok wan. Jadi... biarlah mama simpan dan telan saja segala perasaan mama. Mama tak sanggup nak gadaikan anak-anak mama semata-mata untuk puaskan hati mama.

Nama mama dipanggil masuk dalam bilik hakim. Mama duduk sebelah lawyer mama. Lawyer mama membuka perbicaraan dengan menerangkan saman yang dikemukakan oleh mama dan minta mama membac wakalah perlantikan peguam. Selesai baca wakalah... hakim mula bertanya pada abah.

Hakim : "Kamu tahu apa yang bekas isteri kamu minta?"
Abah : "Ya."
Hakim : "Kamu setuju?"
Abah : "Saya nak lantik peguam."
Hakim : "Saya tanya kamu setuju atau tidak?"
Abah : "Tidak saya tak boleh bayar."
Hakim : "Baik. Saya beri tarikh baru untuk perbicaraan. Kamu kena lantik peguam. 17 April boleh?"
Abah hanya mengangguk. Dan kami pun bersurai...

Keluar dari dewan, lawyer mama cuba nak pergi bercakap dengan abah. Tapi dia buat-buat tak nampak dan terus keluar. Dia ke dalam pejabat mahkamah. Lepas beberapa minit dia keluar dan menuju ke kereta. Ada kawannya menunggu dalam kereta. Hmmm.. hari tu bukan main lagi datang bawa Waja, kali ni kena tumpang kawan pulak??
Hairan ya... nafkah edah tak mampu nak bayar. Mampu ka nak jaga Iman? 4hb Mac nanti perbicaraan kes Iman. Jumpa lagi kat sana ya....

5 comments:

  1. salam hani..
    teruskan usaha utk mendapatkan iman.
    semoga berjaya

    ReplyDelete
  2. tq irfa.... next week hani g kl. kalau boleh jumpa irfa syok juga kan.

    ReplyDelete
  3. hi,kak honey..chaiyok2 gambate..pantang myerah sebelum berjuang...we are a stronger n powerful women..he just a some piece of peanut.easily to be eliminated, to be disposed..he has nothing unless he's egois n stupidness..let he live with his fool n sturborn plus jelousy..he has nothing my sis..be strong n take a move..u can do it..i noe..trust me

    ReplyDelete
  4. nak ikut? jom... boleh buat blog gathering :)

    ReplyDelete

 
Dear Diary Blogger Template