Tuesday, April 7, 2009

Ke mahkamah tinggi syariah..

8 April 2009
Pagi ni mama ke mahkamah tinggi syariah untuk perbicaraan tuntutan hak penjagaan tetap kesemua anak-anak mama. Perkarangan mahkamah sunyi masa mama sampai kat sana... masa tu masih awal lagi dalam jam 8.15 pagi. Lepas parking kereta, mata mama terpandang seorang perempuan berusia pertengahan 40-an. Mukanya nampak jernih dan cantik, terdetik di hati mama mungkin dia juga salah seorang yang menuntut keadilan di mahkamah pada hari ini.



Mama duduk menunggu di luar mahkamah dan seorang wanita datang menegur mama. Katanya dia datang sebab anaknya dilarikan oleh bekas suami. Walaupun dia dah dapat hak penjagaan tetap, anaknya tetap dilarikan. Hmmm.. hampir sama dengan kes mama, cuma mama hairan bila perintah mahkamah boleh diperlekehkan saja oleh sesetengah orang. Hari ni dia datang untuk minta tindakan sebab menghina perintah mahkamah.



Mama menunggu hampir sejam di dalam dewan mahkamah dan bayang-bayang abah langsung tak kelihatan. Yang hadir cuma lawyer dia saja. Bila nama mama dipanggil, mama ke depan dan duduk disebelah lawyer mama. Masa tu lawyer mama tunjukkan surat pembelaan dari pihak abah. Lawyer mama baru terima pagi tu... jadi tak sempat nak analisa lagi. Mama baca sepintas lalu.... yang hairannya, kebanyakan ayat dalam pembelaan tu dari "bapa yang kena tuntut" iaitu tokwan. Dalam surat pembelaan tu, dinyatakan yang mama tak mampu jaga iman dengan baik dan selalu mengabaikan iman. Tokwan juga kata yang dia halau pakndak dan Uncle Hairy keluar sebab diorang menceroboh masuk ke dalam rumah. Dan dia pun tak kenal dengan diorang dan sangka diorang tu penculik yang nak menculik iman. Hmmm.. tak sangka tokwan sanggup mereka-reka cerita macam tu. Sedangkan dia memang kenal dengan Pak Ndak dan pan ndak beri salam dan salam tangan tokwan. Mama pun ada kat luar pagar masa tu. Tak logik kalau dia kata dia tak kenal dan tak tahu yang mama nak jumpa dengan Iman... Kalau iman nak tahu cerita penuh tentang kejadian tu mama ada catatkan dalam post mama yang pertama bulan januari dulu.

Walau apa pun yang terjadi, mama akan tetap berjuang untuk mendapatkan Iman. Mama tak akan jemu untuk terus mencuba. Insyaallah perbicaraan penuh akan dibuat 25 Mei nanti.

2 comments:

  1. FACE THE FACTS-LIFE SUCKS

    Know that life isn’t a bed of roses. You cannot and will never have all the good things in life. If you never taste the bitter, the sour, you won’t know how to appreciate the sweet, the luscious. Sometimes it is a matter of either/or, one or the other.

    Sometimes you have to sacrifice the bigger things and instead take in the value of the smaller and seemingly less significant things. Sometimes we do have to acknowledge the theory of utilitarianism, better still is altruism. Sometimes giving up something for the greater benefit of others is the right thing to do. Sometimes you have to sacrifice the past for the future, the near future for the distant future, and the distant future for the everlasting future. After all, what are the pleasures of this life, except temporary enjoyment and relief.

    And maybe, just maybe, if you give more, you will receive more, even if you can’t see any of the rewards in this short life. If only life was as simplistically beautiful..

    P/S: Peace of mind from a piece of my mind
    It's the heart afraid of breaking
    That never learns to dance.
    It's the dream afraid of waking
    That never takes the chance.
    It's the one who won't be taken
    Who cannot seem to give.
    And the soul afraid of dying
    That never learns to live.
    (damia)

    ReplyDelete
  2. nice motivation words iznie.. tq so much for ur support

    ReplyDelete

 
Dear Diary Blogger Template